Sunday, December 19, 2010

Kutuk Mengutuk

Kemana-mana sahaja saya bawak diri,pasti telinga saya akan mengesan suara2 sumbang sedang mengeluarkan idea2 kutukan.Bukan sombong untuk join sekali cuma hati terasa berat untuk duduk sekali menyumbangkan idea.Siapalah kita untuk senang2 mengatakan keburukan orang lain.Apa yang membezakan diri kita daripada insan lain untuk membicarakan the bad side of them?Sudahkan kita meminta permission mereka untuk manjadikan mereka sebagai model bahan kutukan,bahan perbincangan dan bahan ketawa?

Bagi saya,tidaklah salah untuk meluahkan perasaan,untuk membincangkan apa yang terbaik untuk kebaikan sejagat (pengajaran) ... tetapi apa yang salahnya ialah apabila kita menjadikan perkara sedemikian sebagai hobi,sebagai bahan mengisi masa lapang.Perbuatan tersebut automatiknya bertukar menjadi mengumpat.

Tidak pernahkah kita terfikir sekiranya,perkara tersebut berlaku ke atas diri kita? Pastinya,kita akan berasa marah,bukan? Bagaimana sekiranya,sedang kita asyik merembeskan 'ideologi' bersama kawan2 yang lain,'tokoh' perbincangan kita itu secara tidak sengaja terdengar perbualan tersebut. Saya pasti,sekiranya orang itu adalah seorang yang panas baran,dia tidak akan teragak2 mengambil satu tindakan yang kita tak jangka kan.

Perkara sebegini ialah perkara tipikal,yang berlaku dimana-mana sahaja.Bukan sahaja didalam perimeter kelas,bilik guru,pejabat,rumah malah juga dalam surau. Surau !? Subhanallah...
Sedarlah ibu2,makcik2....perbuatan anda2 ini akan memberikan satu pantulan yang tidak baik kepada anak2.

Zaman kanak-kanak ialah satu zaman pembesaran. Jika mereka memperoleh pengajaran yang tidak baik,jalan lurus yang mereka lalui akan automatiknya berubah haluan...terpesong.
Kesan yang lebih buruk akan terjadi sekiranya mereka masih tidak menerima kesedaran walaupun sudah dewasa.Adakah itu yang ibu2,bapa2,kakak2,abang2 mahukan?
Tidak perlu lah kita mewariskan perbuatan busuk kita itu kepada mereka.
Tidak perlu ! Kasihanilah mereka,kita sepatutnya bertanggungjawab membentuk mereka menjadi seorang insan yang berakhlak TIP TOP ! Bukan berakhlak kerang busuk seperti kita.

Tetapi masih,mangumpat ada kebaikannya.Mengumpat adalah haram,tetapi harus untuk keadaan2 yang tertentu.Kesimpulannya,jika ingin melakukan sesuatu...haruslah berlandaskan kepada niat.Sekiranya niat kelihatannya agak tidak baik,jauhilah dan sebaliknya.


p/s: Hanyalah untuk renungan kita bersama


No comments:

Post a Comment