Wednesday, December 22, 2010

2011 Tandanya Diriku Yang Baru


"Seulas senyuman,
Sekilas pandangan,
Adalah bicara sepi dari lubuk hati."


Musim cuti sekolahku kian berakhir.Hari bersilih ganti,rasa kebosanan kian menebal didadaku.
Seperti orang yang tidak tahu arah tujuannya,aku menghampiri rak buku yang tersergam kukuh didalam bilik.Setelah dibelek hampir setiap buku,akhirnya jari aku yang asyik menari,memilih sebuah novel yang agak tebal melebihi 400 mukasurat.

Dipelukanya novel itu erat2 ke tempat tidurku dengan harapan buku itu dapat menutup mataku yang masih segar melihat dunia dan sekaligus membawaku melayari mimpi2 indah.Tidakku sangka semakinku harungi setiap mukasurat novel itu,semakin ketagih aku ingin membacanya.
Berkuasa sungguh novel itu !

Kebenarannya,sebelum ini tidak pernahku suka membaca novel2 cinta apatah lagi novel itu dibahasakan dalam bahasa ibunda.Bukan apa,bagi pendapatku penulisan orang Melayu selalunya jiwang dan tidak berdiri diatas bumi yang nyata.Tetapi takku sangka ini pula yang jadi.
Tanggapanku selama ini,sama sekali salah.

Sebuah penulisan karya hebat Umi Azrini,novel milik kawan kakandaku ini memang menyentuh hati.Diriku bagaikan dirasuk oleh karakter Reen,heroin novel Sejujur Hatimu itu.Hati dan perasaanku dibawa mengharungi setiap kisah yang dicoretkan dalam novel tersebut.

Aku seakan-akan memahami setiap perasaan yang dirasakan oleh karakter tersebut.70 bab berjaya aku habiskan dalam tempoh 2 hari. Andai kata,aku ialah Nik Nazrini (Reen) ... betapa indahnya hidup aku. Walaupun ditimpa pelbagai kesulitan , namun cabaran itu berjaya diharunginya. Kelihatan begitu mudah sekali bagi dia untuk menyelesaikan masalahnya.

Walaupun begitu,aku masih dapat membawa pulang kebaikan setelah tamat mengharungi pengembaraan hidup bersama Nik Nazrini. Bukan sahaja novel itu mengajar aku tentang gaya penulisan malah buku itu memberi aku sebuah inspirasi untuk berusaha membina sebuah kehidupan bahagia.Mungkin saat ini,ayat aku terlalu jiwang ... tetapi biarlah.Aku ingin biarkan diriku diulit mimpi untuk beberapa ketika lagi.Bukan selalu.Haha !

Dengan kuasanya,novel ini sudah berjaya membantu membentuk diriku yang baru. Jadi bersiap-sedialah... menghadapi hari-hari bersama Amiera Basir yang baru !

:D

No comments:

Post a Comment