Wednesday, January 12, 2011

Masa

Saat bertukar minit,hari bersilih ganti,tahun bertukar tahun....
Diam tak diam,semakin membesar kita.Jika kita toleh ke belakang,terasa begitu sayu sekali.Masa bergerak pantas tanpa menunggu kita.Hati tiba-tiba berasa begitu kesal dengan masa yang berlalu.
Mungkinkah saat-saat dulu akan diulang kembali? Saat tika kita masih kanak-kanak,tika kita memperoleh kebahagiaan....mungkinkah?

Alangkah indahnya jika dapat mengulang kembali waktu-waktu dulu.Hati meronta-ronta untuk mengubah sejarah,namun apakan daya.Kita tidak sedikit pun mampu untuk melaksanakan perkara sedemikian.

Sejarah lampau dijadikan panduan serta pengajaran untuk melonjakkan hidup ke paradigma yang lebih baik.Jika masa dapat dikembalikan,pastinya manusia tidak akan belajar daripada kesilapan.
Pastinya manusia juga tidak akan mempunyai rasa kesal dalam diri.
Sekilas pandang,bunyinya agak menarik.Tetapi jika renung-renungkan,terdapat 1001 akibat negatif yang akan berlaku sekiranya masa dapat diputarkan kembali.

Masa itu amat berharga.Berharga bak emas dan permata.Tetapi sayang,ramai insan dimuka bumi ini tidak pandai menghargai masa.Saat dan minit dipandang ringan,diperlekehkan...
Tidak lansung ada walaupun sekelumit perasaan menghargai yang di tanam di dalam kalbu.Begitulah masyarakat kita.....

Saya juga seorang insan biasa,tidak mampu untuk mengubah fenomena ini.Tapi,saya ingin tegaskan disini bahawa masa itu amat penting.Siapa tahu,mungkin masa kita di atas bumi ini semakin hampir kepada penghujungnya.Siapa tahu,bukan?
Oleh itu,ayuhlah kita berazam dalam diri untuk lebih menghargai masa dan menggunakan masa itu sebaik-baiknya. :D


No comments:

Post a Comment