Tuesday, November 30, 2010

Mari kita kongsi....

Kanak2 zaman sekarang;some terbuka minda mereka,the others still berada di takuk yang sama. Segelintir masih berpendapat,"Wahh..we're still young,enjoy la hidup ni sepuas-puasnya"....
Adakah dengan haru biru,kekusutan suasana dunia hari ini,kita masih mampu untuk enjoy hidup ini,tutup sebelah mata kita demi untuk melayan keseronokan diri didunia ini?

Saya bersetuju bahawa kita ini,masih muda...masih banyak perkara yang perlu kita terokai.Tapi itu bukan alasan bagi kita untuk terus melayan keasyikan dunia hinggakan ada perkara yang kita lakukan mampu untuk membinasakan diri kita sendiri.

Saya bakal melangkah kaki menjadi seorang gadis berusia 15 tahun.Orang cakap,saya baru nak masuk 15...kenapa pulak saya harus penat2 kan kepala saya memikirkan soal2 ni....?

Tidakkah anda terfikir,kita sekarang sudah berada di akhir zaman.Masa yang bergerak terasa begitu pantas.Penting sangatkah untuk kita menikmati kelazatan dunia ni?Saya rasa adalah lebih baik jika saya mula untuk mempersiapkan diri dengan ilmu agama dan kekuatan iman bagi menghadapi masa depan.Ya,kita sememangnya tidak tahu..apa yang bakal terjadi di masa depan kelak...kerana itulah kita perlu siapkan diri.

Acap kali,saban hari...we see with our own eyes,we hear with our own ears kejadian2 yang menimpa saudara kita di negara2 luar.Kita mendengar di televisyen,radio....kita melihat di kaca2 tv dan surat khabar....bagaimana mereka diseksa,disakiti,dibunuh dengan kejam.Terasa begitu sayu tatkala melihat akan keadaan mereka.Mulut tidak putus2 mengucap kalimah Allah,tidak putus2 mengeji perbuatan kejam dan hina mereka.Kejadian2 yang berlaku di sekeliling kita ini sepatutnya menjadi tauladan dan pengjaran tapi tidak,kita hanya pandai mengutuk2 perbuatan kejam manusia terhadap manusia...dalam masa yang sama masih tidak sedar akan kekejaman kita terhadap diri sendiri.

Tidakkah kita mempunyai rasa sedih tatkala melihat anak2 muda yang bakal menjadi pemimpin suatu masa kelak...hancur binasa dek kelunturan moral yang makin menguasai diri?Tidakkah kita mempunyai rasa kesal melihat diri mereka hanyut melayan nafsu?Saya sesungguhnya merasa amat kesal,sedih melihat generasi,remaja2 seusia saya yang dimana masih tidak mempunyai kesedaran untuk mengubah diri mereka.Bertambah pilu apabila menyedari bahawa saya masih mempunyai adik2 yang bakal menjadi seorang remaja suatu masa nanti.Tidak mahu mereka menjadi seperti remaja2 diluar sana,saya hanya mampu bertawakal,berdoa kepada Allah Yang Maha Berkuasa agar tetapkan iman mereka.

Kesimpulannya,marilah kita sama2 berazam untuk menjadikan diri kita seorang insan yang cemerlang dari semua aspek.Marilah kita sama2 pandang ke belakang,muhasabah diri,menyesali akan kesilapan yang telah dilakukan tanpa kita sedari.Moga2 kita bakal menjadi seorang insan,manusia,hamba Allah yang berjaya di dunia maupun akhirat.

P/S:Post ini hanyalah untuk kesedaran umum.

2 comments: