Wednesday, November 17, 2010

Fitnah !

Okay...mungkin bagi sesetengah daripada anda yang sedang menatap skrin laptop or komputer tu tertanya-tanya,"FITNAH !!?"
Selepas anda membaca post saya ini,mungkin anda akan membenci,menghina,mengkeji saya ni tapi yang ni ikhlas daripada hati saya.
Kita ni,sebagai hamba Allah tidak perfect,begitu juga saya.Oleh itu,kita kena saling berteguran jika ada sesiapa diantara kita yang melakukan kemungkaran.Ini lah apa yang saya cuba lakukan..apa yang saya mampu.
Not interesting?Boleh,baca post2 saya yang lain....
Interesting?Teruskan membaca...

I'm always wondering weather what they said in fb true or not.Apa yang saya maksudkan disini ialah kata2 atau ungkapan2 cinta yang dikeluarkan.Tapi apa yang saya ingin perkatakan disini ialah pasal dosa.Bukankah apa yang mereka2 tu keluarkan di public spt fb tu bole bwk kepada fitnah?
"i love u",I'll do anything for u","I can't live without u''...
Betapa indahnya kalau apa yang mereka ungkapkan itu benar2 belaka tetapi apakah mereka betul2 maksudkannya?Jadi,apa motif sebenar mereka berkata sebegitu jika mereka tidak betul2 maksudkannya?

Kata2 sebegitu bagi saya,tidak membawa banyak kebaikan melainkan keburukan.Ada orang suka,sokong dengan apa yang mereka tu cakap tapi ada juga pihak yang annoy dengan perkara tu.Orang akan terus memperkatakan soal tu,orang akan terus memberi tanggapan yang busuk kepada si penulis tu.Mungkin kita akan kata,
"Eh lantak la ! Fb aku,suka hati lah." "Depa tu jeles sebenarnya" "Depa yang dapat dosa sebab fitnah aku"

Sebenarnya,kita yang dosa.Sebab apa?Sebab kita yang menimbulkan fitnah tersebut.
Tidakkah kita sedar bahawa fitnah itu timbul hasil daripada kelakuan kita sendiri.
Tidakkah kita terfikir kenapa Islam melarang perempuan berdua-duaan dengan lelaki yang bukan muhrim itu adalah kerana akan menimbulkan fitnah.Sama la dengan kes ni.

Berdating.Saya sesungguhnya tidak reti mencari isi tentang dating2 ni.Tapi apa yang saya lihat dimata saya,kanak2 di sekeliling saya terutamanya yang seumur saya...sanggup meninggalkan waktu solat semata2 untuk berdating.Kita kena sedar yang kita ni hidup dalam komuniti.Orang sentiasa memandang kita.Apa la yang mereka bisikkan dalam hati mereka jika lihat kita berkelakuan sebegitu?
Hasilnya,orang akan bertanggapan buruk terhadap kita n yang teruknya lagi..orang akan mengumpat pasal kita.

Oleh itu,sedarlah wahai teman2 ku...

p/s:Mintak maaf sekiranya penyampaian saya tidak memuaskan.

2 comments:

  1. Bravo aina...
    Ada btolnya jugak kata aina tuh...
    Xpa2 aina dah buat yng trbaek untuk nasihatkan mreka...
    Insyaallah nanti mreka akan sedar kesalahan mreka...
    Truskan berblogger dgan cara mcam ni...
    !~chaiyok~!

    ReplyDelete
  2. hehe....trimas.! sekadar yg mmpu ja ni.

    ReplyDelete